Ruta dels "Calderons"

Els Calderons són una sèrie de basses excavades en la roca que s'omplien amb aigua de pluja i que estaven destinades a donar a beure els ramats que transitaven per la via pecuària que discorria entre la població alacantina de Biar i la valenciana de la Font de la Figuera i que després de travessar la Vall del Vinalopó s'endinsava en la serra de la Solana en direcció a la Vall dels Alforins i la Font de la Figuera. Encara que la denominació més comuna és Els Calderons, escrit en plural, jo sols conec l'existència del Calderó Major i no he trobat ningú que m'informe on es troben la resta de calderons, si n'hi ha.
Per arribar-hi podem seguir la ruta del PR-CV 171 "Els Calderons", que s'inicia junt a les Cases de la Solana, conjunt d'habitatges de mitjans S XVII de la població alacantina de La Canyada, on hi ha un panell informatiu. Aquest camí coincideix amb l'antiga via pecuària i es troba asfaltat en el primer tram tot just abans d'arribar al Corral de Galvany.

En aquest punt podem triar entre dues opcions. Una, continuar pel camí de la dreta (el que passa per davant del corral) i que discorre pel fons del barranc de Peladilla fins arribar al panell informatiu que hi ha a prop dels Calderons. Si seguim aquesta ruta i ja quasi al final del camí, trobarem a mà dreta una pista (que no em d'agafar) que condueix a la part més alta de la Serra de la Solana, el pic de l'Àguila (983 m), on hi ha una antena que es divisa des de quasi tota la serra. Aquesta pista empalma amb la carretera CV-657 que uneix les poblacions de Beneixama i Fontanars dels Alforins.

L'altra opció és agafar el camí de l'esquerra que prompte es converteix en senda i que bordejant el barranc de Galvany ens porta a l'Altet de les Salves, on segons la tradició els caminants procedents de Biar, en veure el castell, resaven una salve a la verge de Gràcia invocant la seua protecció, ja molt a prop del Calderó Major.

Des del Calderó Major, en direcció nord-oest, s'observen les traces d'un camí que ens porta, a un centenar de metres, a les restes de vàries construccions mostra de l'activitat agropecuària dels habitants de la serra: habitatges, corrals per als animals, aljubs, camps de cultiu...etc. Tot el que era necessari en una economia de subsistència quan es vivia tan lluny dels nuclis de població.

En la següent entrada descriuré la ruta que ens portarà des dels Calderons a l'Abeurador Reial de la Safra, a la Vall dels Alforins.