Pepe Sarrió, l'últim artesà de l'espart a Beneixama

Esmentar la cultura de l'espart és parlar d'una activitat que es remunta al 3r mil·lenni abans de Crist i que perdurà, a les nostres terres, fins les acaballes del S. XX.
Parlar de l'artesania de l'espart és fer esment als múltiples objectes que els nostres avantpassats han fabricat amb les fulles arrencades a les plantes de l'espart i que fins fa poc de temps han format part del nostre paisatge cultural més immediat i del que encara se’n poden trobar mostres en moltes cases: filet, llata, sogalls, cordells, cordes, maromes, fones, estives, cabassos, esportins, sàries, arganells, aiguaders, cofins, estopa, fregalls, sembradores, polleres, albardes, albargues, capçanes, morrals, sarrons, caragoleres, espardenyes (espartenyes), estores, encordats de cadira, ventalls, veles, cofes de palangre, xàrcies d'almadrava, etc.
I parle de plantes de l'espart, en plural, perquè n'hi ha de dos tipus, un de millor qualitat conegut popularment com -totxa- o simplement espart, la denominaccientífica del qual és Stipa tenacissima, i un altre de qualitat pitjor, denominat espart bord o bast, almaset, albardí..., el nom científic del qual és Lygeum spartum.
La labor de recol·lecció era àrdua. S'hi utilitzava un bastó al qual s'enrotllaven els fils d'espart i, d'aquesta manera, fent pressió sobre la totxa s'extreien les fulles sense arrencar d'arrel la mata.
La producció de filet i llata eren els primers passos per a l'elaboració d'estris més complexos. El filet, cordellet o vencilló es confeccionava recargolant tres fibres d'espart amerat i picat, encara que els objectes més preuats de l'artesania de l'espart tenien com a base la llata, que es confeccionava de manera similar al filet, barrejant quatre o més manollets d'espart de huit, deu o més fibres cadascun. Partint de la tècnica del filet s'obtenien cordes i maromes, més dures i resistents i, a partir de la llata, com he dit abans, objectes més elaborats: cabassos, estores, sàries, esportins, etc.

A Beneixama, em comenta el meu amic Vicent “El Morenet”, l'elaboració de filet i cordes més complexes era treball de pastors, en clara referència a son pare que, segons em diu, tenia una habilitat especial en els dits per a fer “cordell d'espart”, però en realitat, a totes les cases de llaurança n'hi havia d'especialistes en la matèria; altres informadors em comenten que a l'hivern, quan les inclemències del temps impedien els llauradors eixir al camp, dedicaven el seu temps a tres tasques fonamentals: treure el fem de les quadres, engreixar i reparar els apers dels animals i, fer llata.
Però l'objecte d'aquesta entrada al blog no és aprofundir en la cultura de l'espart tradicionalment entesa, sinó presentar a l'internauta una altra manera de fer art utilitzant l'espart com a matèria primera, la que sens dubte ha aconseguit Pepe Sarrió de Beneixama. 



L'afició li ve de família, em comenten alguns informadors que son pare, el “tio Soqueta”, n'era un especialista en la matèria. Però com que diuen que una imatge val més que mil paraules us convide a visualitzar el vídeo que trobareu al següent enllaç on podeu contemplar, si més no, algunes de les produccions més representatives del seu reball.

I per a fer un recorregut sobre la història de la cultura de l'espart, la més tradicional, de la qual he presentat algunes pinzellades, us recomane visitar els següents enllaços:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada